پیدایش ساعت در جهان از کجا آغاز شد ؟

پیدایش ساعت در جهان از گذشته شروع می شود، درست زمانی که مردم همیشه دوست داشتند تا زمان را بفهمند و این حکایت از تاریخ تا کنون که عصر تکنولوژی به حساب می آید، یک ماجراجویی بیش نیست. خود من که دارم براتون این مطالب را می نویسم، یادمه که عاشق ساعت بودم و با اینکه پدرم یک مغازه ساعت فروشی داشت، علاقه شدید به یادگیری زمان داشتم. جهان ما دستگاه های مختلف زیادی را برای اندازه گیری زمان ساخته است که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد. ساعت‌های آفتابی و ساعت‌های آبی از بهترین روش های پیمایش زمان بودند که دنیا قبل از اختراع ساعت مکانیکی به خود دیده است.

قرن‌های سیزدم تا شانزدهم یا انقلاب در زمان

اولین ساعت مکانیکی در سال 1275 میلادی در انگلستان با نام OLDEST WATCH ساخته شد و پیدایش ساعت در جهان به این صورت آغاز شد. این ساعت یکی از قدیمی ترین ها در نوع خود بحساب می آید که در کلیسای سالزبری در سال 1386 طراحی و به مرحله تکامل رسید. جالبه بدونید اُلدست واچ هیچ جذابیت ظاهری که شما تصور می کنید، نداشته و درجه بندی در صفحه آن وجود نداشت و فقط حدودی زمان را به نمایش می گذاشت.

اوایل سال 1300، سه مدل ساعت مکانیکی دیگر اینبار در ایتالیا ساخته شد که یکی از آنها ساعت نجومی بود و دومی هر ساعتی که میگذشت یک زنگ میزد و ساعت سوم، طلوع آفتاب و روزهای ماه را نشان می داد. گدشت زمان به جایی رسیده بود که آهنگران به ساخت ساعت های بزرگ با زنگ های بلند میپرداختند تا به گفته خودشان صدای زنگ ساعت در خانه های بزرگ و شهرها به گوش همه برسد.
خب تا اینجای کار ما درباره قرن سیزدهم به طور خلاصه صحبت کردیم، اما انقلاب اصلی و پیدایش ساعت در جهان از این دهه که قرن شانزدهم می باشد، آغاز شد. این دوره در تاریخ به عنوان مهم ترین بخش در زمینه طراحی و تولید ساعت بحساب می آید. جنس تمام ساعت های ساخته شده دیگر از آهن نبود و از فلزات گرانبها مانند برنج،برنز و نقره جهت ساخت استفاده می شد.

در سال 1540 سوئیسی ها دست به کار شدند و صنعت ساعت سازی را به کشورشان آوردند. جان کلوین که یک سیاستمدار اصلاح طلب بود، مردم کشور خود را از جواهرات منع کرد. قوانینی که قرار داده بودند، باعث شد جواهرفروشان به فکر چاره ای بیفتند و یک کار دیگری انجام دهند و آن هم این بود که ساعت سازی را یاد بگیرند. دقیقا در سال 1574 اولین ساعت جیبی از جنس برنز با تصاویر حکاکی شده توسط ساعت سازان سوئیسی، ساخته شد.

ساعت الدست واچ

قرن های هفدهم تا نوزدهم، زمان رقابت انواع ساعت جیبی

ساعت های جیبی که در اواخر قرن شانزدهم ساخته و تولید می شدند، هیچ قابلتی به جز نشان دادن زمان نداشتند. یپدایش ساعت در جهان به سال 1680  بر میگردد که اولین قدم برای تغییر پدید آمد و قرار دادن عقربه های دقیقه شمار بود که به ساعت اضافه شد. عقربه ثانیه درست 10 سال بعد به ساعت اضافه شد، اما چنان مورد استقبال قرار نگرفت. ساعت جیبی در واقع جایگزین قطعه زمان آویزی شده بود و این تغییر بعد از معرفی ژاکت چارلز دوم در انگلیس رخ داد. ساعت های جیبی را به شکل صیقلی و صاف می ساختند تا لبه های تیز، آسیبی به لباس وارد نکند. جالبه بدونید که تا قبل از سال 1610 ساعت های جیبی بدون شیشه ساخته میشدند که بعد از این دوره با شیشه، بعنوان محافظت از ساعت تولید شدند.

ساعت جیبی سوئیسی

دیدگاهتان را بنویسید